Οι παρεμβάσεις των Ενεργών Πολιτών
Οι δηλώσεις του Ηλία Λυγερού και των μελών της δημοτικής παράταξης «Ηράκλειο Ενργοί Πολίτες» στην συνεδρίαση του δημοτικού συτμβουλίου (μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου), της 21ης Απριλίου.
Η δήλωση του Ηλία Λυγερού:
Κύριε Πρόεδρε
Η σημερινή σύγκλιση ( 21-4-2020 ) του Δημοτικού Συμβουλίου δια περιφοράς ,χωρίς ουσιαστική συζήτηση και ενημέρωση ( η προηγούμενη με συμμετοχή συνεδρίαση , έγινε στις 10-2-2020) , στην ουσία υποβαθμίζει την λειτουργία του Συμβουλίου.
Σήμερα , σε πολλούς Δήμους της χώρας οι συνεδριάσεις γίνονται μέσω τηλεδιασκέψεων με ουσιαστική συμμετοχή όλων των δημοτικών συμβούλων , αποτελεσματικά , ξεπερνώντας τις δυσκολίες της περιόδου αυτής.
Οι ψηφιακές αυτές εφαρμογές μπορούν με ευχέρεια να υπερνικήσουν τις δυσκολίες των συναθροίσεων και να δημιουργήσουν ένα πρόσφορο δημοκρατικό περιβάλλον συζήτησης , αντιπαράθεσης και σύνθεσης λύσεων για τα ζητήματα που αφορούν τους Δημότες και την Πόλη.
Μια τέτοια λειτουργία σήμερα, περισσότερο από κάθε άλλη φορά είναι απαραίτητη , διότι οι Πράξεις Νομοθετικού Περιεχομένου ( ΠΝΠ ) , και άλλες νομοθετικές παρεμβάσεις της κυβέρνησης δημιουργούν ένα περιβάλλον συγκεντρωτικό και αυταρχικό . Οι φορείς της αυτοδιοίκησης σε όλες τις δύσκολες περιόδους έδειξαν ότι μπορούν να συζητούν να συνθέτουν και να βρίσκουν λύσεις και διέξοδο σε μικρά και μεγάλα προβλήματα.
Επίσης η πρόθεση λήψης απόφασης σε θέματα που για μεγάλα χρονικά διαστήματα, απασχολούν το Δημοτικό Συμβούλιο ( πχ Λαϊκή Μασταμπά – 2 συνεδριάσεις 2019 – αποφάσεις 392/2019 και 440/2019 ) , προκαλεί ερωτήματα για τον χρόνο και την σκοπιμότητα της , όταν η πρόταση δεν έχει καμία σχέση με τις αποφάσεις του 2019 και τις κατατεθειμένες προτάσεις .
Τέλος θα θέλαμε να σχολιάσουμε τον τρόπο που η Δημοτική Αρχή χειρίζεται τις προτάσεις που κατατίθενται ( αναλυτικά στην τοποθέτηση μας στο θέμα 1 )
Ακολουθούν οι παρεμβάσεις των Ενεργών Πολιτών ανά θέμα
Θέμα 1
Παρέμβαση των «Ενεργών Πολιτών» στο θέμα 1 συνεδρίασης ΔΣ 21-4-2020 , σχετικά με τα μέτρα αντιμετώπισης των αρνητικών συνεπειών της εμφάνισης κορωνοϊού COVID -19.
Με την τοποθέτηση στο θέμα 1 καταγράφουμε κάποιες από τις παρεμβάσεις-προτάσεις που κατατέθηκαν στο συντονιστικό όργανο που συστάθηκε για την αντιμετώπιση των προβλημάτων που προέκυψαν με την εμφάνιση κρουσμάτων του κορωνοϊού sars-cov-2 από τον εκπρόσωπο των «Ενεργών Πολιτών».
Για την αλήθεια των πραγμάτων οφείλουμε να διευκρινίσουμε ότι:
Το συντονιστικό συνεδρίασε για πρώτη φορά στις 10/03/2020 και σε διάστημα μιας εβδομάδας συναντήθηκε τέσσερις φορές στο δημοτικό κατάστημα.
Οι αναφορές που ακολουθούν έγιναν σε αυτές τις συνεδριάσεις πιθανόν με κάποιες διαφοροποιήσεις στη χρονική σειρά τους .
Στην πρώτη συνεδρίαση:
1. Να μείνει ο δήμος ανοικτός προσφέροντας υπηρεσίες στους πολίτες και ταυτόχρονα να ενισχυθούν περισσότερο οι ευπαθείς
ομάδες του πληθυσμού.
2. Να υπάρξει ένα κέντρο πληροφόρησης με επαρκή , επιστημονικά τεκμηριωμένα και αντικειμενικά στοιχεία που θα ενημερώνει
τους πολίτες υπεύθυνα για την εξάπλωση του κορωνοϊού , την λειτουργία του δήμου και του τρόπους εξυπηρέτησης των δημοτών.
3. Να μη διακοπεί καμιά παροχή ύδρευσης για το επόμενο διάστημα ( και για αρκετό χρόνο μετά τη λήξη της καραντίνας).
Στη δεύτερη συνεδρίαση:
1. Να συμπληρωθούν με προσωπικό από δομές που έχουν σταματήσει τη λειτουργία τους οι υπηρεσίες του δήμου που προσφέρουν
κοινωνικό έργο.
2. Να γίνει προσπάθεια να μοιραστούν τα τρόφιμα στα ΤΕΒΑ έγκαιρα ακόμη και με τη βοήθεια εθελοντών.
3. Να υπάρξει ενημέρωση στους υπαλλήλους του Δήμου από τη γιατρό εργασίας με επίσκεψη της στους χώρους δουλειάς σε μια
λογική αντικειμενικής πληροφόρησης και ψυχολογικής ενίσχυσης.
4. Να ληφθεί μέριμνα για τούς καταυλισμούς των ΡΟΜΑ (συνεχής παροχή νερού , σταθερή αποκομιδή απορριμμάτων,
απολύμανση).
5. Να μην εισπραχθούν δημοτικά τέλη από τις επιχειρήσεις για το διάστημα που διαρκούν τα μέτρα και να υπάρξει μέριμνα για
ρύθμιση των χρεών.
Στην τρίτη συνεδρίαση:
1. Επανάληψη της πρότασης για τα δημοτικά τέλη με την προσθήκη «να μην υπάρξει αύξηση των ενοικίων δημοτικών χώρων που
χρησιμοποιούνται από επιχειρηματίες» και αναφορά σε άλλους δήμους που πήραν αντίστοιχα μέτρα και στην πρόθεση της ΚΕΔΕ
να κατατεθεί επίσημη πρόταση στον υπουργό εσωτερικών.
2. Να υπάρξει ειδική μέριμνα για τους εργαζόμενους στην καθαριότητα και αν είναι δυνατόν να γίνει άμεσα απολύμανση στους
χώρους του χώρου λειτουργίας της καθαριότητας και του μηχανοστασίου.
Στην τέταρτη συνεδρίαση:
1. Να υπάρξει ειδική μέριμνα για τις λαϊκές με προσπάθεια να τηρηθούν τα μέτρα προστασίας ,πιθανόν με εκ περιτροπής παρουσία των παραγωγών.
2. Να υπάρξει ένας κεντρικός φορέας αποδοχής και διαχείρισης των προσφορών από ιδιώτες η επιχειρήσεις των μέσων ατομικής
προστασίας , για να μην δημιουργούνται υπόνοιες «ιδιαίτερης αντιμετώπισης» με την επιστροφή στην κανονικότητα.
3. Να υπάρξει μέριμνα φιλοξενίας για τους αστέγους.
Επιπλέον σήμερα το ΔΣ πρέπει να καταλήξει σε μια σειρά αποφάσεων με σκοπό την αντιμετώπιση όλων των προβλημάτων που έχουν δημιουργηθεί από τις επιπτώσεις των μέτρων αντιμετώπισης του κορωνοϊού. .
1. Επέκταση του επιδόματος και σε κατηγορίες εργαζομένων σε δράσεις του Δήμου και των νομικών του προσώπων ( πχ Ωδείο
– ωρομίσθιοι )
2. Σε σχέση με τα τροφεία στους παιδικούς σταθμούς , προτείνουμε για την φετινή χρονιά και μέχρι τέλος Ιουλίου
να καταργηθεί η καταβολή τους και να επανεξεταστούν τα δεδομένα με την έναρξη της επόμενης περιόδου
3. Τέλη κοινοχρήστων χώρων . Για όλο το διάστημα που με κρατική παρέμβαση είναι εκτός λειτουργίας οι επιχειρήσεις , να
μην καταβληθούν τα αντίστοιχα τέλη . Επίσης επειδή με την επαναλειτουργία τους δεν θα αποκατασταθεί άμεσα η πλήρης λειτουργία τους να προβλεφθεί και μεταβατικό διάστημα μη καταγραφής και οφειλής τελών .
4. Παροχή βεβαιώσεων Δημοτικής ενημερότητας χωρίς περιορισμούς για όσους Δημότες είχαν δυνατότητα έκδοσης στα
31/12/2019
5. Αναστολή δόσεων ρυθμίσεων για όσο χρόνο ισχύσει συνολικά
6. Απαλλαγή από τέλη καθαριότητας και φωτισμού για την όλη την περίοδο που θα ισχύουν τα μέτρα
Σε γενικότερο επίπεδο προτείνουμε άμεσα να ξεκινήσουν οι διεργασίες για την δημιουργία ενός κέντρου φιλοξενίας αστέγων και ατόμων που χρήζουν βοήθειας και συνδρομής. Αρχικά η δομή αυτή θα μπορούσε να λειτουργήσεις σε ενοικιαζόμενο και εξοπλισμένο χώρο και σε δεύτερη φάση σε ιδιόκτητο
Θέμα 8.
Για το θέμα της έκθεσης αποτελεσμάτων εκτέλεσης του προϋπολογισμού του Δήμου για το Δ’ τρίμηνο του 2019, που στην ουσία είναι η δράση της Δημοτικής Αρχής για το σύνολο της χρονιάς του 2019 οι Ενεργοί Πολίτες δηλώνουν για άλλη μία φορά ότι η αποτελεσματικότητα είναι μικρή. Υπάρχουν τεράστιες ανάγκες των Δημοτών για τις οποίες πρέπει επιτέλους η Δημοτική Αρχή να δράσει με γρήγορο και αποτελεσματικό τρόπο. Για άλλη μία χρονιά το ταμείο του Δήμου αυξήθηκε και έχει φτάσει περί τα 54 εκ €. Ενώ οι συνολικές δαπάνες είναι για άλλη μία χρονιά λιγότερες από τις περυσινές. Ο Δημότης μέσω των τελών ανταποδοτικών και μη συνεισφέρει ετησίως και περιμένει να δει λύση στα προβλήματα που αντιμετωπίζει. Οι εισπράξεις από τα ανταποδοτικά και φέτος κινήθηκαν πάνω από 100% αυτών που είχαν αρχικά προϋπολογιστεί και ξεπέρασαν τα 13,5 εκ €. Αντίθετα οι δαπάνες για τις ανταποδοτικές υπηρεσίες (καθαριότητας και ηλεκτροφωτισμού) υπολείπονταν περίπου 2 εκ €. ενώ ο προϋπολογισμός προέβλεπε να ανέλθουν στα 18 και πλέον εκ €.
Όταν 5 και πλέον χρόνια το ταμείο αυξάνεται, σημαίνει ότι κάτι δεν δουλεύει σωστά. Ο Δήμος δεν είναι χρηματοπιστωτικό ίδρυμα. Κάθε χρόνο στη συζήτηση του προγράμματος έργων, οι αρμόδιοι αντιδήμαρχοι αναφέρουν τα νέα έργα που οραματίζονται, τους άξονες που θα κινηθούν και πολλά άλλα. Οι Δημότες θέλουν έστω να εκτελέσετε αυτά τουλάχιστον που ανακοινώνετε και να τα δουν να ολοκληρώνονται στον προγραμματισμένο χρόνο τους.
Για το λόγο ότι η Δημοτική Αρχή ακολούθησε κατά τη γνώμη μας λανθασμένο δρόμο στη παραγωγή έργου και στην αντιμετώπιση των αναγκών των Δημοτών, καταψηφίζουμε την έκθεση των αποτελεσμάτων.
Θέμα 26
Λαϊκή Μασταμπά
Το θέμα της λειτουργίας της λαϊκής αγοράς είχε τεθεί στο Δημ. Συμβούλιο και το 2019 και είχαν παρθεί οι αποφάσεις 392/2019
( 10/4/2019 ) και 440/2019 ( 22/4/2019)
Βασική φιλοσοφία και των δύο αποφάσεων η εκ περιτροπής λειτουργία της λαϊκής σε τέσσερις ( 4 ) διαφορετικές περιοχές
ο πίνακας που περιέχονταν στην απόφαση είναι ο παρακάτω :
α/α | Θέση | ΠροηγούμενοΔιάστημα | Απόφαση ΔΣΕγκατάστασης /Απομάκρυνσης | Χρονοδιάγραμμα |
1 | Οδός Καστρινάκη καιΠατριάρχου Φωτίου | 11/2/2010 έως31/1/2013 | 102/201036/2013 | 1/4/2019 έως31/3/2020 |
2 | Οδός Λευθεραίου | Δεν υπάρχει | – | 1/4/2020 έως31/3/2021 |
3 | Οδός Πετρακογιώργη 2 | 15/4/2012 έως14/4/2015 | 435/2012248/2015 | 1/4/2021 έως31/3/2022 |
4 | Οδός Μεγάλου Αλεξάνδρου | 12/8/2013 έως14/4/2015 | 604/2013249/2015 | 1/4/2022 έως31/3/2023 |
5 | Οδός Παρασκευοπούλου καιΡαυτοπούλου | 15/4/2015 έωςσήμερα | 249/2015 | 1/4/2024 έως31/3/2025 |
Επίσης στην ίδια απόφαση αναφερόταν
Με νέα απόφαση θα δοθούν λεπτομέρειες για τις υπόλοιπες θέσεις καθώς και θα γίνει προσπάθεια εύρεσης κατάλληλου χώρου/οικοπέδου για μονιμότερη επίλυση του θέματος είτε με μίσθωση είτε με αγορά οικοπέδου.
Σήμερα 1 χρόνο μετά δεν έχει γίνει τίποτε , ( Απρίλιος 2020 ) η Δημοτική Αρχή σβήνει όλα τα προηγούμενα και χωρίς σχεδιασμό προχωρά σε νέα μετάθεση που δεν έχει καμία σχέση με τις προηγούμενα προτεινόμενες ( γιατί άραγε ; ) και κυρίως δεν κάνε κανένα σχεδιασμό για μόνιμη λύση. Ακόμα και προτάσεις που κατατέθηκαν για συγκεκριμένο χώρο δεν αντιμετωπίστηκαν , ούτε εξετάστηκαν.
Κατά την γνώμη μας το συγκεκριμένο θέμα είναι πολύ σοβαρό για να έρχεται προς απόφαση με συνοπτικές διαδικασίες και χωρίς ουσιαστική συζήτηση με λογική επιβολής.
Προτείνομε την απόσυρση του θέματος και διεξαγωγή συζήτησης σε ζωντανή συζήτηση με την συμμετοχή των ενδιαφερομένων.
Μια λύση θα πρέπει να
1. Να προσανατολίζεται σε εύρεση και διαμόρφωση μόνιμου χώρου λειτουργίας της λαϊκής διαθέτοντας τον κατάλληλο
εξοπλισμό
2. Στο μεταβατικό – μέχρι ολοκλήρωσης της μόνιμης θέσης – διάστημα να επιλεγούν δυο χώροι οι οποίοι ανά εξάμηνο
θα φιλοξενήσουν την λειτουργία της λαϊκής .